عوامل مؤثر در پیدایی نقوش قالی خشتی چالِش تُر
نویسندگان
چکیده مقاله:
هنر هر قوم و منطقهای تبلور آئین، آدابورسوم، اعتقادات مذهبی و دارای ریشههای کهنی است که آن جامعه میتواند با تکیه بر این ارزشها برای توجیه افکار و عقاید خود از آن استفاده کند. منطقۀ چالش تر یکی از مناطق ویژه در حوزۀ هنرهای سنتی، صنایعدستی و بهخصوص قالی دستباف است. قالی این منطقه، به دلیل داشتن شاخصههایی نظیر طرح، نقش و رنگ مختص خود، دارای جایگاهی ویژه در دنیای فرش است. نقشمایههای موجود در یکی از معروفترین قالیهای منطقه قالیهای خشتی دارای بیانِ تصویریِ جهانشمولی هستند که بیشتر جهت ارائۀ پیام یا تزئینات استفاده شدهاند. این مقاله سعی در پاسخ دادن به این مسئله دارد که مهمترین عوامل تأثیرگذار در پیدایش نقوش قالیهای خشتی چالش تر کدامند. لذا ابتدا طبق تحقیقات میدانی از منازل منطقه چالش تر و مجموعهداران، نمونههایی از اصیلترین قالیهای خشتی منطقه بر اساس قدمت و کیفیت بصری انتخاب، تکتک نقوش داخل خشتها شناسایی و گروهبندی و سپس به ریشهیابی نقوش داخل خشت ها پرداخته شد. به نظر میرسد که برخی از نقوش ریشۀ کهن دارند و از عواملی همچون: طبیعت، اعتقادات، تأثیرات فرهنگی و سبک بومی منطقه سرچشمه گرفتهاند. مقالۀ حاضر به روش توصیفی در پی دستیابی به مهمترین عوامل تأثیرگذار در به وجود آمدن برخی از نقشمایههای قالیهای خشتی چالش تر است. یافتۀ جدید این تحقیق نشان میدهد که عامل طبیعت و تأثیرات فرهنگی بیشترین تأثیرگذاری بر پیدایش نقوش قالیهای خشتی چالش تر را داشتهاند.
منابع مشابه
اصول زیباییشناسی در قالی خشتی چالِشتُر
Abstract: Beauty of design, inscription, color and weaving quality are the most factors which made Chaleshtor lozenge carpet to be famous internationally since past times. Hence it is necessary, while identifying beauty factors, to classify, define and introduce them. Therefore native aesthetics and their subsets will be investigated in two main branches: a: visual aesthetics and b: sensori...
متن کاملنشانههای مهر در نقوش قالی ایران
امروزه محققینِ علاقمندی، نشانهها و ردپاهایی از کیش مهر را با گذشت چند هزارۀ از آن در میان بازماندههایی از دنبالة فرهنگ و تمدن ایرانی جستجو میکنند. علاوه بر اسناد مکتوب و تاریخدار که به یقین دلالتی بس متقن بر استنباطها و نتیجهگیریهاست، عناصر و بقایایی به صورت غیر مستقیم نشانهای از ماندگاری مهر باقی گذاردهاند. نقش زبان خاموشی که میتوانسته مُهر مِهر را بر پیشانی تاریخ ایران حک کرده باشد؛ زب...
متن کاملروش بهکارگیری نقوش قالی در طراحی گرافیک
As patterns of other Iranian handicrafts, carpet patterns are valuable and extensively rich sources of visual elements to be used in today’s graphical works whenever appropriate. Due to the fact that these patterns have paved a long way through the history of carpet-weaving, they have been evolved into distilled and beautiful patterns of precise and orderly design structures. It is a cult...
متن کاملمفاهیم نمادین در نقوش قالی سنقر
Love of beauty and perfection is an inherent characteristic of human beings. The principle of “need” complements the sense that brings artistic creation in him to a peak, resulting in the formation and permanence of culture. The “carpet” may not represent a pure form of art, but it there is no doubt that its artistic and visual qualities put it beyond a mere commercial c...
متن کاملمعرفی نقوش اسطوره ای قالی قُلتوق
Culturalattitudesduringdifferentperiodsare associated withmythologicalbeliefs ofthe people, however,regarding culturaldivision, each period contain a particularconcept. Hand-woven motifsand mythsinproportion to the categoriesof motifs in Persiancarpet are dividedinto several types, mostimportantly mythicfigureas plant and animalmotifs(Daryaei, 2003, 83). It cannot be saidthat such motifs onca...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 33
صفحات 50- 65
تاریخ انتشار 2015-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023